Słowa po kawałku – nasza najnowsza książka

Słowa po kawałku

Nasza najnowsza książka wydana przez Wydawnictwo Zielona Sowa pt. „Słowa po kawałku. Sposób pomysłowy na ćwiczenie mowy” zawiera rymowanki będące jednocześnie ćwiczeniami logopedycznymi dla dzieci.

Do ćwiczenia poszczególnych głosek wykorzystujemy nie tylko całe słowa zawierające te głoski, ale także ich fragmenty, tzw. pseudosłowa.

Na-na, na-na, napój mam,
w kubki go naleję nam.
Any-any, any-any,
kiedy będzie on nalany,
to na pewno, en-en-en,
wypijemy napój ten,
bo to świetny napój nowy,
malinowo-bananowy.

Po raz pierwszy zastosowaliśmy ten pomysł w książce „Wierszyki ćwiczące języki, czyli rymowanki logopedyczne dla dzieci”,  wydanej w 2014 r. przez Naszą Księgarnię.

Sprawdził się on także w kilku naszych kolejnych książkach.

Okazało się, że dzieci bardzo chętnie powtarzają wierszyki ze śmiesznymi i dziwnymi pseudosłowami, bawiąc się ich brzmieniem, dzięki czemu często uciążliwa terapia logopedyczna zamieniała się w atrakcyjną zabawę.

Nowością w „Słowach po kawałku…” jest to, że w pierwszej części książki ćwiczenia z pseudosłowami wpletliśmy w rymowany opis różnych życiowych sytuacji, których bohaterami jest rodzeństwo – czteroletnia Jola i sześcioletni Witek.

Jola to kreacja literacka, która nie została przez nas stworzona na wzór typowej czterolatki. Obdarzyliśmy ją cechami i umiejętnościami raczej niespotykanymi u czteroletniej dziewczynki po to, aby mogła przeprowadzić naszych małych czytelników przez obszerny zestaw ćwiczeń logopedycznych i mimo swojego wieku, być dla nich wzorem, który będą chętnie naśladować.

W drugiej części książki znajdują się wierszyki do ćwiczenia wszystkich spółgłosek z wyjątkiem  r.

Ktoś może zadać pytanie, dlaczego warto sięgnąć akurat po tę książkę? Czy zawarte w niej wierszyki do ćwiczeń wymowy różnią się czymś od bardzo podobnych wierszyków, które można znaleźć w różnych materiałach logopedycznych i w Internecie? Naszym zdaniem tak, ponieważ pisząc wierszyki, przestrzegaliśmy kilku ważnych zasad, nie zawsze uwzględnianych przez innych autorów.

  • Zastosowane przez nas pseudosłowo jest zawsze fragmentem całego słowa występującego po nim w wierszyku i z nim się rymuje, gdyż na tym polega istota tego ćwiczenia (any – nalany).
  • Staraliśmy się, aby raz użyte pseudosłowo nie powtarzało się w innych wersach, gdyż inaczej wiersz staje się monotonny i mało atrakcyjny dla dzieci..
  • W wierszykach do ćwiczenia spółgłosek, z wyjątkiem s, z, c, dz oraz  sz, ż, cz, dż,  nie używaliśmy słów z wymienionymi głoskami, a także innymi, które mogłyby z ćwiczoną głoską kolidować i utrudniać ocenę jej wymowy.
  • Nie używaliśmy też wyrazów z głoską r, która pojawia się w mowie dziecka najpóźniej i próba jej artykulacji mogłaby utrudnić dziecku wymowę innych głosek.
  • W każdym wierszyku skupiliśmy się na jednej głosce, co również ułatwia ćwiczenie i ocenę jej wymowy.
  • Staraliśmy się zawsze używać słów w prawidłowych znaczeniach i o to, żeby wierszyk nie zawierał błędów gramatycznych, językowych ani logicznych, gdyż przez częste powtarzanie mogłyby się one utrwalić w mowie dziecka.
  • Dbaliśmy też o prawidłowe zrymowanie i zrytmizowanie wierszyków, aby przy okazji ćwiczenia wymowy kształtować u dziecka poczucie rytmu.

Można oczywiście w dostępnych materiałach znaleźć wierszyki do ćwiczenia wymowy oparte na podobnym do naszego pomyśle, ale warto się upewnić, czy spełniają one wszystkie wymienione wyżej kryteria, albo, dla pewności, sięgnąć po prostu po „Słowa po kawałku”. Książka będzie miała oficjalną premierę 7 września, ale już jest dostępna w przedsprzedaży.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *