Książka ta jest dowodem na to, że różne elementy stworzone w różnym czasie i w różnym celu, mogą zostać połączone, tak by stworzyć spójną i sensowną całość.
Pierwszy taki element to liczący 26 wersów wierszyk „Każdy z nas ma jedną głowę”, opisujący po kolei wszystkie części ciała. Zadaniem dziecka słuchającego wierszyka lub go deklamującego jest wskazywanie wymienianych części ciała, nauczenie się ich nazw i w efekcie zrozumienie schematu ciała. Wierszyk ten prezentowaliśmy przez kilka lat w trakcie prowadzonych przez nas warsztatów dla nauczycieli na temat roli rymowanych tekstów w edukacji, jako praktyczny przykład wykorzystania rymowanki i jednocześnie jako przerywnik ruchowy zajęć, a także w czasie spotkań z dziećmi. Zarówno nauczyciele, jak i dzieci chętnie naśladowali gesty i ruchy prowadzącego. Wierszyk zawsze budził zainteresowanie i uśmiech, zwłaszcza gdy jako część ciała wymieniana i lokalizowana była pupa. Długo nie myśleliśmy jednak o innym jego wykorzystaniu.
Drugi element to zbiór krótkich, 6-16 wersowych wierszyków towarzyszących tzw. zabawom paluszkowym, które rozwijają sprawność dłoni, czyli motorykę małą. Opracowaliśmy dwadzieścia takich zabaw. Początkowo myśleliśmy o oddzielnym zbiorze lub o włączeniu tych zabaw do książki „Idą mrówki po brzuszku. Wierszyki do zabaw dla maluszków”, poświęconej zabawom dotykowym, tzw. masażykom, i zabawom ruchowym z aktywnym udziałem dorosłego. Okazało się jednak, że nasze zabawy paluszkowe są bardziej odpowiednie dla nieco starszych dzieci, o pewnym poziomie rozwoju ruchowego, a więc dla takich, które mogą już efektywnie ćwiczyć z wierszykiem „Każdy z nas ma jedną głowę”.
Te dwa, jak się okazało pasujące do siebie elementy, nie wystarczyły jednak jako materiał na książkę, więc sięgnęliśmy do kolejnego naszego zbioru gotowych wierszyków o zwierzętach. Wpadliśmy na pomysł, że można je wykorzystać w ten sposób, żeby dziecko słuchające wierszyka próbowało naśladować charakterystyczne ruchy niektórych zwierząt. Znaleźliśmy dziewiętnaście zwierząt wykonujących pewne specyficzne ruchy lub przybierających takie pozy, których opis zawarliśmy w sześciowersowych wierszykach. Zabawy te wymagają od dziecka słuchania wierszyka z uwagą i ze zrozumieniem, zaangażowania różnych części ciała oraz koordynacji ich ruchów, dzięki czemu przyczyniają się do rozwoju ogólnej sprawności motorycznej dziecka.
Te trzy różne elementy tekstowe zostały pomysłowo zilustrowane przez panią Justynę Karaszewską i tak powstała książka „Żabki grają w łapki. Maluszki ćwiczą rączki, nóżki i paluszki”, jako trzecia w serii naszych książek wspierających rozwój dziecka, wydanych przez Wydawnictwo Zielona Sowa. Nowością w tej książce, którą polecamy Waszej uwadze, jest kod QR umieszczony na początku każdej części i przy spisie treści. Daje on dostęp do opracowanych przez Wydawcę darmowych materiałów dodatkowych. Są to nagrania wideo z zabawami ruchowymi do wierszyków z książki i wzory pacynek do pobrania i samodzielnego wykonania.
Serdecznie zachęcamy do sięgnięcia po naszą najnowszą książkę, bo opisane w niej zabawy nie tylko poprawią możliwości motoryczne dzieci, ale także ich samodzielność. Sprawność manualna ułatwi im różne codzienne czynności, jak zapinanie guzików, wiązanie butów czy korzystanie ze sztućców, nożyczek lub przyborów do rysowania i pisania. Książkę polecamy dla dzieci w wieku powyżej trzech lat.
Dodaj komentarz